Forside
Volleyball DK logo

logo 2

 

 

Læringsmål 8.-9. klasse

I 8. - 9. klasse spiller vi på Teen 1 og Teen 2, men husk at Teenvolley ikke følger klassetrin men færdigheder. Jo ældre man er, jo hurtigere lærer man, og jo hurtigere kan man rykke op i levels. Går spillerne i 8. - 9. klasse og endnu ikke har stiftet bekendtskab med Teenvolley, vil det være en god idé at starte på Kidsvolley level 2 eller 3 som introduktion til det mere tekniske krævende spil på Teen 1 eller Teen 2.

Teen 1 minder meget om Kidsvolley level 3. Forskellen er bl.a. at på level 3 skal anden berøring gribes, mens anden berøring gribes på Teen 1.
På Teen 2 er der ingen bolde, der må kastes eller gribes, og spillet minder i sin grundform om almindelig volleyball.

I forhold til at eleverne i 9. klasse skal til prøve i faget idræt vil det være naturligt at bruge Teenvolley, hvis man trækker "Boldbasis og boldspil" men også, hvis man vælger et tema som f.eks.

Fair Play: Kidsvolley og Teenvolley ligger meget vægt på samarbejde og Fair Play. Til stævnerne er det børnene/de unge, der dømmer kampene, hvilket giver dem en stor respekt for det at være dommer. Ligeledes lægger sporten op til samarbejde, og det at "heppe" på hinanden og med hinanden er en naturlig del af spillet.

Idræt og køn: I udviklingen fra Kidsvolley-Teenvolley spiller piger og drenge på samme hold, hvilket ikke gælder for ret mange idrætsgrene. Det kunne sammenlignes med håndbold og fodbold, hvor drenge og piger spiller på hver deres hold.

Idræt/Kidsvolley-Teenvolley gennem tiderne: Hvordan har spillet udviklet sig. Før 2002 spillede man med 6 mand på banen, når man startede med at spille volley som 10 årige. Hvorfor ændrede man spillet, og hvad har det "givet" sporten?

Lektionens opbygning
  1. Hvad skal du lære?
  2. Opvarmning (her vil det være en god ide, at lade eleverne stå for opvarmningen).
  3. Tekniske småøvelser med baggerslag, fingerslag, smash og serv
  4. Smash
  5. Overhåndsserv
  6. Spil på Teen 1 + 2
  7. Evaluering/hvad har du lært?

Hvad skal I lære
  • At kunne beherske fingerslag, baggerslag og serv i spillet
  • At kunne beherske smash
  • At kunne beherske en under- eller overhåndserv
  • At finde spille rytme
  • At kende til reglerne på Teen 1 + 2 og kunne spille spillet
  • At kunne bruge de faglige ord og begreber, der bruges i Teenvolley


Det er en god ide at lade selve teenvolleyspillet være den bærende del af undervisningens lektionen. Du kan benytte mange af de baggerslagsøvelser som repetition, der vises i lektionsplanen for 3. - 4. klassetrin og fingerslagsøvelserne, der vises i lektionsplane for 5.-7. klassetrin.

Fælles mål i idræt
Kidsvolley opfylder de overordnede retningslinjer for færdigheds- og vidensmål i 8. - 9. klasse, de såkaldte fælles mål i idræt.

Nedenstående er de færdigheds- og vidensmål, som vi arbejder med i Teenvolley indenfor de forskellige områder.

Alsidig idrætsudøvelse
Boldspil og boldbasis
  • Eleven kan beherske tekniske og taktiske elementer i boldspil
  • Eleven har viden om samspil mellem teknik og taktik i boldspil
  • Eleven kan udvikle boldspil
  • Eleven har viden om spilkonstruktion
Kropsbasis
  • Eleven kan fastholde koncentrationen og fokus i idrætsudøvelse

Idrætskultur og relationer  
Samarbejde og ansvar
  • Eleven kan vurdere samspillet mellem individ og fællesskab i idrætsaktiviteter
  • Eleven har viden om muligheder og forpligtelser i idrætsfællesskaber
  • Eleven kan udvikle konstruktive samarbejdsrelationer i idrætslige aktiviteter
  • Eleven har viden om samarbejdsmetoder inden for alsidige idrætsaktiviteter
Idrætten i samfundet
  • Eleven kan deltage i udvikling af idrætslige aktivitetstilbud
  • Eleven har viden om organiseringsmuligheder for idrætsudøvelse
Sprog og skriftsprog
  • Eleven har viden om komplekse fagord og begreber samt idrætslige teksters formål og struktur

Krop, træning og trivsel  
Sundhed og trivsel
  • Eleven kan vurdere idrætsvaners betydning for sundhed og trivsel
  • Eleven har en viden om idrætsvaners betydning for sundhed og trivsel
Fysisk træning
  • Eleven kan formidle opvarmningsprogram tilrettelagt i samarbejde med andre
  • Eleven har viden om opvarmningsprogrammers formål, struktur og variationsmulighed
  • Eleven kan udføre egne og andres træningsprogrammer